
Olvasd el, mielőtt elhiszed, hogy a „korlátlan” valóban az, aminek mondják.
„Korlátlan” – Egy szó, amit ma már csak idézőjelben merünk leírni mert a ONE (ex.Vodafone) a szó nyelvtani értelmezését, “átértelmezteti veled” és a végén jön fekete leves. Kifizeted azt ami nem korlátlan, azt ami benne van a szövegben és MI is csak Ai al kerestettük ki belőle, de sebaj: most már megvédünk ettől ha lehet jó előre! Ne dőlj be a ONE – KORLÁTLAN csomag dumájának!
Van az a szó, amitől még a legedzettebb nyelvhasználó is mosolyogva nyúl a zsebébe: „korlátlan”. Tágas, barátságos, megnyugtató. A magyar ember szíve megdobban tőle. Mert korlátlan az, amikor nem kell számolni, méricskélni, amikor az élet végre nem aprópénzben mér, hanem szabadságban.
Csakhogy.
2024 Magyarországán a „korlátlan” csomag olyan, mint egy svédasztalos vacsora, ahol külön sorban kell fizetned a kanálért, a villa használatáért meg azért, ha tényleg eszel is. Például ha hívásátirányítást használsz, 50 Ft per perc. Ja, hogy ez nem volt ott a reklámban? Ott is volt, csak épp elrejtve, a nyolcadik dokumentummelléklet alsó lábjegyzetének második sorában.
Ez a cikk előszava egy digitális fogyasztói túlélőkalauzhoz, ahol megmutatjuk, hogyan lett a „korlátlan” valójában határok bástyája, és mit tehetsz, hogy ne fizess érte kétszer: egyszer előre, egyszer meglepetésként.
Olvasd el, mielőtt elhiszed, hogy a „korlátlan” valóban az, aminek mondják.
Korlátlan? Csak amíg nem használod — Egy hívásátirányítás ára 50Ft a valóságban ONE (ex.Vodafone) módra és a cikkünk végére megérted, miért legyél óvatos!
Hiába mondogatod, hogy korlátlan, azt is mantrázhatod, hogy 50Ft/perc megkezdett percenként az átirányítás ára a korlátlan csomagod ellenére is. Ez a jó MANTRA még ha hülyére is vagy véve akkor is ez a “pálya” …( ja és a ONe (ex.Vodafone) szerint nem, te tudod, látod és olvasod, de a szót értelmezve, hogy KORLÁTLAN ez fel se merül benned. Ezért írunk róla, ezért olvashatsz most róla, hogy ne legyél te is az aki befizet 6-8000Ft-ot erre a húzásra, mert a végén úgy jársz mint mi és elévül a panaszodra nyitva álló idő, ahogyan ez kiderül másik cikkünkből a témában.
A “korlátlan” csomag, ami közben mégis korlátos
Hónapok óta fizeted a havidíjat a “korlátlan” nevű mobilcsomagodra. Megnyugszol, hisz ebben benne van minden. Hívj bárkit, bárhova, ameddig csak akarsz, és élvezd a szabadságot.
Aztán egyszer csak kapsz egy fura tételt a számládon: “Hívásátirányítás – 50 Ft/perc”.
Mi van?! Ez mégis hogy lehet?
Hol van ez leírva?
Nos, a Vodafone/ ONE által közzétett Általános Szerződési Feltételek (2024. január 1-től érvényes 2. melléklet) és a most érvényben lévő szerint is ONE néven:
“Hívásátirányítás: Belföldi nem emelt díjas irányokba történő átírányítás esetén 50 Ft/perc (számlázási egység: 1 perc)” ( ÁSZF 2. mellékletben)
A gond csak az, hogy:
- ezt nem találod meg a szerződésed fő szövegében,
- nem küldik ki neked külön,
- nem látod a csomag reklámjában,
- sőt: a digitális fókodban sem biztos, hogy időben felkerül.
Viszont át tudsz irányítani egy hívást? Igen. Akkor perkálsz 50Ft-ot minden megkezdett percért!
Jogosan? Hivatalosan: igen. Fogyasztóbarát módon: nem.
A szolgáltató azzal védekezik: benne van az ÁSZF 2. mellékletében, amit te elfogadtál.
De vajon valaha elolvastad? Tudtad, hogy ez a melléklet tartalmazhat ilyet?
Ez az a pont, ahol a jog még lehet, hogy rendben van, de az átláthatóság és tájékoztatási kötelezettség súrgós életet érdemelne.
Számold csak ki: nem is olyan apró tétel
Egy átlagos hívásátirányított beszélgetés 4-5 perc is lehet. Ez 200-250 forint alkalmanként. Ha naponta csak egyszer fordul elő, az havonta 6-7 ezer forint. Ez már duplázza a csomag hirdetett havidíját.
A szolgáltató számára ez nyereség. Számodra? Egy kisbetűs csapda.
Mire figyelj, hogy ne ess ebbe a hibába?
- Ne dölj be a csomagneveknek. A “korlátlan” nem jelenti azt, amit a magyar nyelvben jelent.
- Keresd meg az ÁSZF 2. mellékletét, és keresővel kutasd fel a “hívásátirányítást”.
- Kapcsold ki az automatikus hívásátirányítást, ha nem akarod fizetni.
- Kérdezz rá ügyfélszolgálatnál, és ne fogadd el az “alapértelmezett” beállításokat.
Légy résen ha ONE-nal tárgyalsz ez nem kérés, ez szükség
A 21. század digitális fogyasztója nem jogász, hanem ember. Nem tárgyalni akar, hanem használni. De ha a szolgáltató a “korlátlan” alá egy 50 Ft/perc-es korlátot rejt, akkor ideje, hogy mi is rejtélymegfejtők legyünk.
Figyelj, olvass, kérdezz – vagy fizetsz!
Ha előfizető vagy, akit hasonló meglepetés ért, keress minket a Digitális Fogyasztóvédelem csapatánál. Nem jogi csűrhét hozunk, hanem segítünk, hogy ne legyél a “korlátlan korlátai” áldozata.
digitálisfogyasztovedelem.hu — Valódi védelem. Valódi embereknek.