2024 után második alkalommal szervezett Digitális Fogyasztóvédelem című konferenciát a Gazdasági Versenyhivatal. A rendezvény keretében olyan témákat vitattak meg a résztvevők, mint a fogyasztóvédelem és a mesterséges intelligencia kapcsolódási pontjai, az influenszer marketing sajátosságai, illetve az úgynevezett sötét mintázatok hatásai a fogyasztók döntéseire.

A GVH székházában megrendezett konferencián Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter a nyitóelőadásában hangsúlyozta, hogy a Kormány elsődleges célja a családok, vagyis a hazai fogyasztók védelme. A miniszter kiemelte, hogy a kormány szigorúan, sőt a jövőben még szigorúbban fog fellépni a fogyasztók érdekében, legyen szó a mindennapi vásárlásokról vagy a pénzügyi biztonságról. Hangsúlyozta, a fogyasztóvédelemnek lépést kell tartania az átalakuló vásárlási szokásokkal és a technológiai fejlődéssel, ezért elengedhetetlen a digitalizáció felgyorsítása ezen a területen. Az ezekből fakadó kihívásokra aktívan kell reagálnia, és következetesen biztosítania kell a szabályok betartását mind az offline, mind az online térben, legyen szó hazai vagy külföldi kiskereskedőkről. Az új típusú online csalások drasztikus növekedése miatt kiemelt figyelem irányul a pénzügyi fogyasztóvédelemre, ahol a magyar kormányzat és a piaci szereplők egységesen, összehangoltan lépnek fel a pénzügyi kibercsalások ellen.

Rigó Csaba Balázs, a GVH elnöke köszöntőjében rávilágított: „A digitális gazdaságban a verseny nem csupán lehetőség, hanem felelősség is. Új üzleti modellek, kommunikációs formák és új technológiák születnek, amelyek egyszerre teremtenek értéket és hordoznak kockázatot. Robbanásszerű a fejlődés” – szögezte le a GVH elnöke. Mint mondta: „A GVH egyik küldetése, hogy ezekre a kihívásokra választ adjon úgy, hogy a fogyasztók, különösen a családok és gyermekek védelme, valamint a vállalkozások közötti tisztességes verseny megőrzése mindig elsődleges szempont maradjon. Ez a feladat nem csupán szakmai kötelezettség, hanem a társadalom egészének bizalmát erősítő küldetés, egyfajta nemzeti szuverenitási ügy is” – húzta alá Rigó Csaba Balázs.

A GVH elnöke arról beszélt, hogy a digitális jövőt nem passzívan szemléljük, hanem aktívan kell alakítjuk. „Felelősségünk, hogy a piaci szereplőknek teret adjunk az innovációra, ugyanakkor szilárd garanciát biztosítsunk a fogyasztók védelmére. Akinek szeme van a látásra, füle a hallásra az tudja, hogy a magyar fogyasztóvédelem működik.” – mondta. Kifejtette, hogy az influenszer marketing átláthatósága, a sötét mintázatok elleni határozott fellépés, a digitális tudatosság erősítése, a mesterséges intelligencia tisztességes alkalmazása és a gyermekek fokozott védelme mind-mind olyan ügyek, amelyekben egyszerűen nincs helye kompromisszumnak. Mindezekből kiindulva Rigó Csaba Balázs digitális családvédelmi mozgalom szükségességét vetette fel a szakmai eseményen.